Organizacja The National Coordination of Associations of People with Down Syndrome stworzyła kampanię społeczną, która zwraca uwagę na to, z jakimi sytuacjami każdego dnia muszą spotykać się osoby z zespołem Downa.
Wideo zatytułowane „Ridiculous Excuses” stanowi część kampanii mającej na celu promowanie pełnego uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w życiu społecznym. Reklama przedstawia tylko kilka z wielu absurdalnych wymówek, jakie są stosowane, aby zniechęcić osoby z zespołem Downa do udziału w różnych wydarzeniach, takich jak warsztaty czy wycieczki. Według twórców kampanii, te wymówki są formą dyskryminacji wobec osób z dodatkowym egzemplarzem chromosomu 21.
W wideo, widzimy sceny z codziennego życia, takie jak wyjazdy szkolne, spotkania biznesowe czy zapisy na warsztaty teatralne, które dla większości z nas nie stanowią problemu, ale okazują się niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Osoby z zespołem Downa są często informowane, że nie są w stanie uczestniczyć w takich wydarzeniach ze względu na brak wolnych miejsc lub innych przyczyn. Wszystkie te sytuacje, w których pojawiają się absurdalne wymówki, łączy wesoły dżingiel reklamowy i dynamiczna grafika, co nadaje przekazowi zabawnego charakteru.
Kampania „Ridiculous Excuses” ma na celu ujawnienie problemów, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnościami intelektualnymi w codziennym życiu, a także zachęcenie społeczeństwa do aktywnego działania w celu zapewnienia im pełnego uczestnictwa w życiu społecznym.
– Dzięki tej globalnej kampanii dotykamy kwestii, która dotyczy każdego z nas: nazwania i uwidocznienia zjawiska, którego doświadczają osoby z zespołem Downa oraz ich rodzice, bracia, siostry i opiekunowie. Może nam się wydawać, że to są tylko drobne wydarzenia, ale w rzeczywistości są to akty dyskryminacji – mówi o kampanii Antonella Falugiani, prezes CoorDown ODV.