Dawno, dawno temu, mały książę przemierzał swoje piękne królestwo w poszukiwaniu towarzystwa, chętnego do wspólnej zabawy. Książę doskonale wiedział, że jego kraina jest niezwykła, za każdym rogiem czai się przygoda oraz że mnóstwo cudów, nadal czeka na odkrycie!
Znajdował jednak jedynie puste osiedla, spokojne ulice, opustoszałe parki i skwery oraz place zabaw, które od dawna nie słyszały dziecięcego śmiechu i które tylko czekały na to, aż ponownie zapełni je radosny, dziecięcy gwar. Jednak dzieci… nie przychodziły. Książę nie mógł znaleźć nikogo, z kim mógłby pograć w piłkę, pojeździć na rowerze czy pobawić się w berka. Dzieci zamknęły się w domach, spędzając cały swój czas przed ekranami telewizorów, komputerów oraz telefonów. Nawet wtedy, kiedy wracały razem ze szkoły — nie rozmawiały ze sobą, jedynie smutno powłóczyły nogami, nie rozglądając się dookoła, jakby były pod wpływem jakiegoś zaklęcia. Nic więc dziwnego, że nie dostrzegały małego księcia, który w napięciu czekał, aż któreś z nich spojrzy w jego stronę.
Pewnego dnia książę spotkał wróżkę, którą zapytał o to, dlaczego dzieci w jego królestwie straciły radość życia i co może zrobić, aby ją odzyskały. To, co usłyszał od wróżki, bardzo go zasmuciło, ale dało mu również nadzieję. Dowiedział się bowiem, co może zrobić, aby odmienić smutny los jego rówieśników — mieszkańców królestwa.
Gdy bajka się skończyła…
Mały książę dowiedział się, że kiedy był mały — zły czarnoksiężnik rzucił na jego krainę potężne zaklęcie, przez które zniknęły wszystkie książki dostępne w królestwie. I tak po kolei opustoszały: dziecięce półki, księgarnie, biblioteki.
Wraz ze zniknięciem książek, zniknęła również cała magia i moc, którą niosły ze sobą. Dzieci straciły wspaniałe historie, baśnie, opowieści i przygody, a także narzędzie, które pomaga w rozwijaniu wyobraźni, języka i abstrakcyjnego myślenia. W tej sytuacji dzieci, których apetyt na wiedzę oraz rozrywkę jest niepohamowany — zwróciły się ku innym, łatwo dostępnym ich źródłom, takim jak telewizja czy gry komputerowe. Wkrótce dzieci straciły umiejętność skupienia uwagi, przestały rozwijać swoją wyobraźnię i zdolności językowe, straciły też umiejętność wyrażania siebie i swoich emocji.
Słowa mają moc
Ta bajka kończy się jednak happy endem — jak to w bajkach zazwyczaj bywa. Okazało się, że mury pałacu, w którym mieszkał książę, były odporne na zaklęcie czarnoksiężnika i że w zamkowej bibliotece pozostało nadal mnóstwo książek. Chłopiec, który przez całe swoje życie miał do nich dostęp, doskonale wiedział, co jest jednym z najpotężniejszych narzędzi na świecie. A są to słowa. Książę postanowił codziennie czytać dzieciom na głos i już wkrótce stał się cud — pojawiło się całe mnóstwo kompanów, chętnych do przeżywania wspólnych przygód.

„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” – Wisława Szymborska
Losy rówieśników małego księcia pokazują, że dzieci bez książek są jak ptaki bez skrzydeł, które nie mogą wzbić się w przestworza i zobaczyć piękna świata. Wpływ książek na rozwój dziecka jest przedmiotem wielu badań naukowych, których konkluzja jest jedna: jest on ogromny. O zaletach czytania dzieciom można by napisać… książki czy prace naukowe.
Czytanie to nie tylko sposób na spędzanie wolnego czasu, ale również niezwykle ważne narzędzie w rozwoju intelektualnym dzieci. Dzięki książkom dzieci uczą się, jak tworzyć w swojej głowie obrazy i sytuacje, a także jak rozwiązywać problemy i zadania logiczne. Pełne są wątków, zagadek i tajemnic, które rozwijają kreatywność, pobudzając do myślenia o rzeczach w sposób bardziej złożony i wielowątkowy oraz abstrakcyjny.
Czytanie wpływa również na rozwój słownictwa dziecka, co z kolei przekłada się na wzrost kompetencji intelektualnych: daje możliwość wyrażania swoich emocji i rozumienia innych oraz uczy również empatii. Język to przecież podstawowe narzędzie myślenia i komunikacji.
Co więcej, czytanie z rodzicem zaspokaja potrzeby emocjonalne dziecka, daje mu poczucie bliskości i wzmacnia poczucie jego wartości, buduje relacje i zacieśnia więzi.
Dzieci bardzo często utożsamiają się z bohaterami książek. Jeśli dodamy do tego ważne przesłania i lekcje, które ze sobą niosą — dostajemy ogromne, edukacyjne wsparcie. Dzięki bohaterom książek i ich przygodom, dzieci nie tylko łatwiej odnajdują rozwiązania dla swoich emocjonalnych problemów, ale również potrafią zrozumieć znaczenie wartości takich jak: przyjaźń, miłość, lojalność, empatia czy szacunek do innych. Łatwiej radzą sobie z lękami i przezwyciężaniem trudności.

Jak zachęcić dziecko do czytania książek?
- Zacznij wcześnie — warto czytać dziecku, kiedy jest jeszcze w brzuchu, a po jego urodzeniu kontynuować proces, otaczając go książkami i przyzwyczajając go tym samym do ciągłej ich obecności w jego życiu,
- Pozwól na samodzielne sięganie po książki — warto, aby Książki były łatwo dostępne, w zasięgu ręki dziecka. Idealnie, gdyby mogły stać do dziecka frontem, gdyż to na podstawie rysunku na okładce, mały czytelnik dokonuje wyboru swojej lektury,
- Postaw na regularność — regularne czytanie (np. przed snem) wykształca bardzo silny nawyk. Połączenia neuronowe, które tworzą się w takiej sytuacji w mózgu dziecka — pomagają w utrzymaniu tego nawyku,
- Czytaj z pasją — graj emocjami, zmieniaj intonację głosu i zachęcaj dziecko do uczestniczenia w historii,
- Daj dziecku wybór — dzięki samodzielnemu wyborowi książki, dziecko będzie bardziej zainteresowane historią,
- Zachęcaj do rozmowy — po przeczytaniu książki porozmawiaj z dzieckiem o historii, postaciach i swoich ulubionych momentach. To pomoże mu lepiej zrozumieć przeczytaną historię i chętniej po nią wrócić.
Wprowadzenie czytania do życia dziecka to zdecydowanie inwestycja w jego przyszłość!